Oma kokemukseni on aika kaamea ja voi hirvittä heikompia lukioita.. JOTEN VAROITAN!
Se menee näin. Kesällä 2005 olin onnellisesti raskaana ja työskentelin raksalla. viikolla 10 ja olin serkkuni kanssa reissussa kun tuli sellainen tunne kun olisi alkanut menkat. No vessassa tutkittuani tajusin että "valkovuotoa"?? tuli aika runsaasti. No ei siinä sen kummempaa. Parin päivän päästä olin isännän kanssa kaupungilla äippävaate ostoksilla ja taas tuo sama tunne tuli. Ja eikun taas vessaan asiaa tutkimaan, mutta tällä kertaa se olikin verta, ja reilusti. No hätääntyneenä paukuttamaan neuvolantädin ovea joka sattui olemaan vielä paikalla vaikka oli perjantai ja kello jo melkein 4. No eihän se täti muuta kun sano että voi olla harmitonta tai ei. katsellaan. Kotiin lepään ja vuorokauden siinä makoilin ja vuoto lakkasi eikä mitään ollut viikkoon. Kun se yht äkkiä alko töissä uudestaan. tällä kertaa niin että verkkaritkin oli ihan veressä, soitin neuvolaan ja käski lepäämään. onneksi taas oli perjantai. Koko vuorokauden lepäsin ja taas kaikki meni ohi. Viikko siinä taas kului ilman ongelmia kun jälleen perjantaina alkoi tiputella niukasti, siis todella niukasti joten en edes hätääntynyt. kunnes sunnuntaina alkoi ihmeelliset poltot, jotka nyt tiedän supistuksiksi. veren vuoto ei kiihtynyt. Kivut rupesi illalla olemaan aikamoiset joten päätin lähteä päivystykseen. Ja nyt pääsemme siihen kauhu osaan!
Päivystyksessä oli kesäsijainen pohjanmaalta, MIES! Käski minut sisään, ukko ei saanut tulla ultrahuoneeseen (tämä kaikki oli siis päivystyksessä ei naistentautien polilla tms.). Mies ultrasi ja totesi juuri näin; Sinulla on keskenmeno laita vaatteet takaisin päälle. Tässä on puhelinnumero mihin soitat kuukauden päästä ja varaat jälkitarkastusajan. Siis voitteko kuvitella. No minä hain laskun vastaanotosta ja lähdin kotiin. Kaikki meni ihan ok yön yli, pientä kipuilua ja tihkumista, ei sen kummempaa. Kunnes aamulla helvetti pääsi valloilleen. Menin vessaan kun yht äkkiä alkoi todella todella kamalat poltot, edes "oikean" synnytyksen poltot ei ole ollut niin kamalia. Makasin vessan lattialla ja kärvistelin vuoroin pöntöllä, vuoroin suihkussa. askeltakaan en saanut otettua ja puhelin oli toisessa huoneessa enkä päässyt sinne. Mies oli töissä, eikä naapurissa ketään. Huusin ja itkin ja kouristelin lattialla. verta tuli todella paljon ja hetkittäin joku kökkökin. Kunnes yht äkkiä tunsin ponnistamisen tarvetta ja ähkin pöntölle. Ja sinne se lumpsahti, vauvani, jonka vauvaksi kyllä tunnisti, vaikka todella pieni ja ei niin valmiin näköinen ollutkaan. Kuitenkin. no minä siinä jatkoin itkemistä ja ponnistelua ja kouristelua koko päivän ja apua en saanut. Pönttöä en halunnut vetää kun muruni oli sielä. Ukko tuli kotiin ja tajusi missä kunnossa olen. siinä vaiheessa ei enää sattunut, eikä niin kamalasti vertakaan tullut, mutta vessasta en pois tullut. itkin vain pöntöllä enkä kyennyt puhumaan. isäntä tuli vessaan ja veti vessan!!!! kuvitelkaa.
No meille tästä kaikesta aiheutu parisuhteeseen aikamoisia alamäkiä, mutta ne on asia erikseen.
Mutta minä kun olin tyhmä ja luotin sinisilmäissesti lääkärin sanaan en sitten enää lähtenyt lääkäriin koska olo oli jo parempi. Varasin sitten sen ajan kuukauden päähän jälkitarkastukseen. Ja kaikki oli ok. Mutta voin kertoa että aikamoiset lääkäri ja synnytys kammot jäi tästä kokemuksesta. Läääristä on tehty valitus ja hän ei enää tälläisiä tarkastuksia tee. mutta mutta.. mitään siis emme tiedä miksi näin kävi tai mikä oli syy.. kamalaa se silti oli..
Mutta hengissä ja yhdessä olemme ja meillä on kaksi ihanaa tyttöä. Ja oikean ensimmäisen synnytyksen jälkeen ei enää tarvinnut pelätä. Enkä ees kipulääkkeitä tarvinnut kakkosen synnytyksessä. Sen verran on kova kipukynnys tuon kokemuksen jäljiltä. Aina hoen itselleni että kun siitä selvisin selviän tästäkin. Näillä mennään.. Vieläkin nousi kyyneleet silmiin kun tätä muistelin. Mahdollisimman vähän olen kenellekkään asiasta puhunut, joten ehkä tämä tekikin hyvää minulle
Pahoittelen mahdollisisa kirjoitus virheitä tai katkoksia. Korjaan tekstin kun kerkiän taas