Kuinka vanhaksi lasta on pitänyt syöttää?

2-5 vuotiaat lapset

Valvoja: Modetiimi

Alueen säännöt
Leikki-ikäisten osio on kaikkien leikki-ikäisten vanhemmille paikka jakaa leikki-ikään kuuluvia iloja ja suruja. Aihealueen ulkopuolinen keskustelu on kiellettyä. Aihealueen ulkopuoliset viestit poistetaan tai siirretään niille kuuluvaan paikkaan.

OHJEET

Tarkista ennen uuden ketjun aloittamista, onko aiheesta jo olemassa ketju tai kuuluuko aihe johonkin muuhun ketjuun.
Otsikoi viestisi mahdollisimman tarkasti ja selkeästi. Moderaattorit voivat tarkentaa otsikointia tarvittaessa.
Pysy viestiketjun aloittajan määrittelemässä aiheessa.

Kuinka vanhaksi lasta on pitänyt syöttää?

Uusi viestiKirjoittaja Manteli » Ti Heinä 20, 2010 6:20 pm

Siis nimenomaan pitänyt syöttää...

Meillä on osattu syödä itse alta 2-vuotiaasta, mutta kovasti laiskaa on itse syöminen ollut. Tai sanoisko paremminkin hidasta... kiireessä on tullut laitettua ruokaa suuhun toisella lusikalla, hermojen säästämiseksi. Pahimmillaan kun ruokailut kestäneet jopa tunnin. Isompi syönyt kokonaan itse vasta 4-vuotiaasta, pienempää pitää edelleen välillä syöttää (vajaa 3v)... Näin siis kotona. Mutta kun kylässä ollaan tai ravintolassa, kummasti ruoka katoaa suuhun ihan syöttämättä. :nami
Minä ja mies 70-luvulta
Syyssädepoika 2005 ja Syyssädetyttö 2007
Manteli
On the road
On the road

Re: Kuinka vanhaksi lasta on pitänyt syöttää?

Uusi viestiKirjoittaja Koritsi » Ke Heinä 21, 2010 3:47 am

Meidän 2-vuotiaalla näkyy olevan nyt vaihe, että ruoka pitää jälleen syöttää. Vain ihan herkkuruoka menee vauhdilla itse syötynä alas... :???: Nelivuotias taas syö hyvin itse, mutta mun porukoilla on ihan syötettävä. Ja mun äiti lähtee siihen täysin mukaan, eli syöttää neitiä aina. Kotona sillon tällöin iskä syöttää nelivuotiastakin, että söisi edes jotain. Just eilen ajattelin, että jos näitä lapsia olisi vain yksi, niin ei kyllä syötettäisi, vaan saisivat itse syödä, kun ovat jo isoja. Mutta kun näitä on enemmän, niin ei millään jaksaisi kuunnella sitä tappelua ihan koko päivää. :roll:
Neitokainen 23.3.2006
Poitsu 17.6.2008
Typsy 17.2.2010
Koritsi
Etupihalla
Etupihalla

Uusi viestiKirjoittaja Manteli » Ke Heinä 21, 2010 11:10 am

Niinpä Koritsi, itsekin sorrun välillä siihen syöttämiseen just sen takia, että lapsen tulis kunnolla syötyä... ja just sitten se, ettei aina ole aikaa istua ruokapöydässä toista tuntia oottamassa, että saa itse syötyä... :???:
Minä ja mies 70-luvulta
Manteli
On the road
On the road

Uusi viestiKirjoittaja Ansku-Bansku » Ti Heinä 27, 2010 7:23 am

Meiän nelivuotias syö hirveen vähän kun syö itse kun ei malttaisi ja kinuaa sitten aterian jälkeen pian ruokaa ja sanoo et on nälkä, mut mä en syötä enkä anna ylimääräisiä välipaloja koska mun mielestä nelivuotiaan pitää itse syödä, tietty autan palottelemaan ruuan sopivan kokoisiksi paloiksi ym. mut jos kapinoi niin sitten kapinoi.

Päiväkodissa kun on "ryhmäkuri" niin ei ongelmaa ole, kuulemma useimmiten syö ihan ok, välillä tosin paastoaa sielläkin. :-| Kotona ja lomilla on syöminen heikointa. Välillä kyllä huolestuttaa kun neiti ei syö juuri mitään, kun on muutenkin pienikokoinen laiheliini, mutta koskaan en oo pakottanutkaan syömään, maistaa täytyy ennenkuin saa pöydästä nousta, mutta jos ei halua syödä enempää niin en pakota. Tietty yritän houkutella syömään kun ruoka on tarjolla ja varotan ennenkuin vien lautasen pois et on vielä mahdollisuus syödä niin ei tuu yllätyksenä. Mut nyt on neidillä niin kova uhma et varmaan tää ruokakapina liittyy osin siihen...
:roll:

Mitä mieltä ootte, oonko liian ankara vai pitäisikö huonosti syövää ja laiheliinia nelivuotiasta vielä syöttää, söisi kyllä varmasti enemmän jos syöttäisin, mut se on mahdoton ajatus kun syksyllä tulee vauvakin.
Kuva

Minä ja mies
tyttö 3/2006
LA 14.10.2010
Ansku-Bansku
Ihan Pihalla
Ihan Pihalla

Uusi viestiKirjoittaja LaaLaa » Ti Heinä 27, 2010 7:49 am

Ansku-Bansku kirjoitti:Mitä mieltä ootte, oonko liian ankara vai pitäisikö huonosti syövää ja laiheliinia nelivuotiasta vielä syöttää, söisi kyllä varmasti enemmän jos syöttäisin, mut se on mahdoton ajatus kun syksyllä tulee vauvakin.

No et mun mielestä ole liian ankara :peukku

Meillä on kaikki syöneet itse n. 1,5vuotiaasta ja koska kahden ensimmäisen kohdalla oli jo vauva tuossa vaiheessa niin eipä sitä ehtinytkään syöttelemään joten siitä asti kun "minä ite" asenne on astunut kehiin, ovat syöneet itse ja syövät sen mitä syövät. Välillä paremmin, välillä huonommin. Nuorinta, nyt 2v ja risat, saatan joskus auttaa esim lautasen tyhjentämisessä, jos ei itse saa loppuja kunnolla tms., mutta yleensä ei edes anna auttaa/syöttää.

Mulla on se paha tapa, etten jaksa istua pöydässä odottamassa lasten syöntiä, vaan kun olen itse syönyt, lähden touhuamaan muuta ja silloin yleensä lapsetkin jättävät pöydän helpommin. Mutta ei vaan riitä kärsivällisyys istua vieressä vahtimassa :oops:
LaaLaa & Lapsoset 06/05 & 11/06 & 06/08
Kuva
LaaLaa

Uusi viestiKirjoittaja Koritsi » Ti Heinä 27, 2010 8:04 am

Ansku-Bansku kirjoitti:Meiän nelivuotias syö hirveen vähän kun syö itse kun ei malttaisi ja kinuaa sitten aterian jälkeen pian ruokaa ja sanoo et on nälkä, mut mä en syötä enkä anna ylimääräisiä välipaloja koska mun mielestä nelivuotiaan pitää itse syödä, tietty autan palottelemaan ruuan sopivan kokoisiksi paloiksi ym. mut jos kapinoi niin sitten kapinoi.

Näin siis minäkin todella haluaisin toimia. Mutta kun noita lapsosia on tuossa jo kaks ja jos toinen jättää syömättä, niin siitä seuraa ihan älytöntä nälkätappelua myöhemmin. Minä en itse jaksa kuunnella sitä tappelua ja olla koko ajan siinä välissä tasottamassa tietä. Niinpä välillä syötän tuota 2-vuotiasta. :oops:
Neitokainen 23.3.2006
Poitsu 17.6.2008
Typsy 17.2.2010
Koritsi
Etupihalla
Etupihalla

Uusi viestiKirjoittaja signekaarina » Ke Heinä 28, 2010 6:04 am

Kyllä meilläkin molempia lapsia (4 v. ja 3 v.) vielä toisinaan syötetään,vaikka molemmat osaavat hyvin itsekin syödä. Erityisesti hoitopäivien jälkeen joutuu syöttämään. Mummulasta nyt puhumattakaan... siellä molemmat lapset heittäytyvät täysin avuttomiksi, koska mummu ja pappa syöttävät.

En pidä syöttämistä kovin pahana, koska itsekin osaavat syödä, jos vain haluavat. Olen ajatellut, että erityisesti hoitopäivinä illallisella ja iltapalalla tarvittava syöntiapu voi olla lapsen tapa osoittaa päivän aikana ollutta ikävää ja tarvetta äidin tai isän ekstrahuomiosta.
signekaarina
Herännyt
Herännyt

Uusi viestiKirjoittaja Manteli » Ke Heinä 28, 2010 6:55 pm

Totta, Signekaarina, se syöttämisen pyytäminen voi olla ihan sitä huomionhakuakin, aikaa vanhemmalta...

Ja ei kai siinä mitään pahaa tosiaan, kun kuitenkin osaavat syödä itse... Tänään olivat hirmu nälkäisiä uintikeikan jälkeen ja kumpikin söivät itse kauhealla vauhdilla... :mrgreen:
Minä ja mies 70-luvulta
Manteli
On the road
On the road

Uusi viestiKirjoittaja Ansku-Bansku » To Heinä 29, 2010 9:33 am

Joo en usko et siinä mitään pahaa on jos syöttää välillä vähän vanhempaakin lasta ja huomionhakuahan se kapina meilläkin varmasti on, meilläkin 4v neiti istuu kyllä välillä mun sylissä esim. iltapalalla kun haluaa. Mä vaan aattelin ettei tosta syöttämisestä tuu tapaa, kun syksyllä tosiaan tulee vauvakin taloon niin sit en pysty venyyn kaikkeen.
Kuva

Minä ja mies
tyttö 3/2006
LA 14.10.2010
Ansku-Bansku
Ihan Pihalla
Ihan Pihalla

Uusi viestiKirjoittaja Kirsuli » Pe Heinä 30, 2010 7:31 am

Meillä on poika on syönyt 1-vuotiaasta lähtien itse.
Poika 12/07 (ivf)
Tuplien odotusta la 03/11
Kirsuli
On the road
On the road

Paluu Leikki-ikäiset